توضیحات
قیرهای معمولی دیگر جوابگوی نیازهای جادهای ما نبوده و نمایش خوبی نیز ندارند و باید ازیک بیندر با خواص برتر استفاده گردد. این باعث میشود تا فواصل زمانی بین روکشها زیاد گردد. برای آنکه مشکلات ذکر شده حل گردند قیرهایی که به صورت پلیمری اصلاح شدهاند مخصوصاً آنها که دارای رزین توموپلاستیک الاستومری همانند SBS میباشند تولید گردیدهاند.
کشورهای مختلف اروپایی از سالهای گذشته به فکر استفاده از آسفالتهای اصلاح شده با پلیمر افتادهاند تا بتواندجوابگوی نیازهای ترافیکی آنها باشد. البته نوع بخصوص پلیمر مورد استفاده در هر کشورتفاوت میکند ولی رزینهای ترموپلاستیک الاستومر اکثریت قاطع اصلاحکنندههای قیررا تشکیل میدهند، که مخصوصاً این مسئله در اروپا بخوبی مشهود است. آمار نشان میدهد که قیرهای اصلاح شده با موفقیت برای کاربردهای جادهای بالغ بر ۲۵ سال مورداستفاده قرار گرفتند و علیالخصوص در دهه ۱۳۸۰ دراکثر نقاط جهان برای کاربردهای جادهای برای پوشانیدن سطوح جادهها مورد استفاده قرار گرفتند.
قیرهای مصرفی برای طرح مخلوطهای آسفالتی در ایران عموماً از دو نوع 60/70 و یا 85/100 انتخاب گردیده که مشخصات وخواص آسفالت تولیدی آنها به گونهای نمیباشد که بتواند در برابر تغییر شکل،دمای پایین و بالا و ترک خوردگی از خود مقاومت نشان دهد بنابراین چارهای جز اصلاح خواص قیر توسط پلیمرها وجود ندارد.
پلیمرها زنجیرههای بلندی از موادآلی هستند که از قسمتهای کوچکتری به نام منومر تشکیل شدهاند و دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که عبارتند از:
- دارای دمای انتقال درجه دومی به نام Tg میباشند.
- دارای جرم مولکولی متفاوت و توزیع جرم مولکولی میباشد.
- مادهای ویسکوالاستیک بوده و به همین خاطر دارای مکانیزمهای استهلاک تنشی فراتر از مواد دیگر میباشد.
- نسبت جرم به خواص آن در مقایسه با مواد دیگر بسیار بالاست به طوریکه میتوان پلیمرهایی با یک ششم وزن فولاد ساخت که مدولی بیش از فولاد داشته باشد.
yon.ir/HM91e
انواع پلیمرها:
پلیمرها به سه دسته کلی زیر تقسیم میشوند:
- ترموپلاستیکها
- ترموستها
- ترموپلاستیک الاستومرها
براي کسب اطلاعات بيشتر به سايت www.fgpco.ir مراجعه فرماييد.
کانال تلگرام: https://telegram.me/FGPco
E-mail: [email protected]
آدرس: تهران-فلکه سوم تهرانپارس– پلاک547 – طبقه4 – واحد7
تلفکس :77730238 و 77730245 (21-98+)