توضیحات
ودرو,فروش خودرو:سیستم ترمز خودروهای سواری، کامیون ها و موتورسیکلت ها از بخش های مجزایی تشکیل شده است که عکسالعمل راننده را به یک نیروی فیزیکی تبدیل و خودرو را متوقف میکند. یکی از بخش های سیستم ترمز، لنت است. لنت یکی از بخش های مهم سیستم ترمز است چون قسمتی است که با روتور(به اصطلاح دیسک خودرو ) تماس پیدا میکند و ضمن ایجاد اصطکاک به آن فشار وارد میکند. روتور همان صفحه تخت و براقی است که میتوانید پشت چرخ بعضی خودروها بینید. فشار و اصطکاکی که به روتور وارد میشود، همان چیزی است که حرکت چرخ را کند کرده و در نهایت هم، آن را از حرکت باز میدارد. وقتی چرخ ها نچرخند، خودرو هم متوقف میشود. از آن جایی که نقش لنت ها در سیستم ترمز بسیار ساده است، گاهی اوقات نادیده گرفته میشوند. هر بار که سرعت کم میکنید یا میایستید، به دلیل این که وزن زیادی روی چرخ هاست و با سرعت زیادی هم میچرخند، فشار زیادی به لنت ها وارد میشود. دربارهاش فکر کنید: دلتان میخواهد یک دیسک سنگین فلزی که با سرعت زیاد میچرخد را با دست بگیرید؟ مجسم کنید آن دیسک را به آرامی میفشارید تا زمانی که خودرو از حرکت بایستد... کار بی اجر و مزدی است، ولی لنت ها بدون هیچ گله و شکایتی هزاران بار این کار را انجام میدهند. در ادامه مطلب چیزهایی درباره لنت هایی که از مواد شیمیایی آلی درست شدهاند، یاد خواهیم گرفت.
در گذشته لنت های ترمز با استفاده از آزبست ساخته میشدند. علت استفاده از آزبست این است که لنت ها در معرض اصطکاک بالایی هستند، اصطکاک هم گرمای زیادی تولید میکند. آزبست مادهای است که گرما را به خوبی جذب و پراکنده میکند. پس مشکل کجاست؟ وقتی آزبست ساییده میشود، غباری تولید میکند که استنشاق آن برای سلامتی زیانآور است. هنگام ترمز گرفتن مقدار زیادی غبار آزبست تولید میشود. امروزه لنت ترمز و دیگر اجزاء سیستم ترمز از مواد آلی بیزیان ساخته میشوند. لنت ترمزهای آلی که گاهی لنت ترمزهای آلی غیر آزبستی هم نامیده میشوند، از مواد طبیعی نظیر شیشه، لاستیک و رزین ساخته میشوند. این مواد میتوانند دمای بالا را تحمل کنند. در واقع، دمای بالا کمک میکند تا اجزاء لنت بیشتر به هم بچسبند. کولار (Kevlar) هم در بسیاری از لنت ترمزهای آلی، عنصری مهم به شمار میرود. مزیت لنت ترمزهای آلی و لنت ترمزهای کولاری، این است که از موادی ساخته شدهاند که وقتی ساییده میشوند آلودگی ایجاد نمیکنند و تولید آن ها هم آسانتر است. این لنت ها از لنت های دیگر نرمترند، در نتیجه سر و صدای کمتری هم تولید میکنند. عیب لنت ترمزهای آلی این است که نرم هستند، در نتیجه زودتر ساییده میشوند. وقتی هم ساییده میشوند بیشتر از دیگر انواع ترمز، غبار تولید میکنند. با در نظر گرفتن این موارد، لنت ترمزهای آلی گزینه مناسبی برای کامیون های سنگین یا ماشین های مسابقهای نیستند که مجبورند با سرعت زیاد ناگهان متوقف بشوند. لنت ترمزهای آلی و کولاری بیشتر برای خودروهای کوچک مناسبند که معمولاً با آن ها به صورت تهاجمی رانندگی نمیشود. وزن پایین خودرو ضمن این که توقف را نرم و آسان میکند، شکل و ترکیب لنت ترمزهای آلی را حفظ میکند در نتیجه ایمنی رانندگی بالا میرود. در ادامه مطلب نگاهی به چند نوع لنت خواهیم انداخت که ممکن است جیبتان را خالی کنند.