دوره بازرسی جوش طراحی سایت

0 تومان

نقل و انتقال سهام بی نام و بانام به چه صورت است ؟

آگهی‌دهنده: شناسه آگهی: 66055

01 مرداد 1401 12:01 تهران -- تهران
انتقال سهام بی نام و مراحل آن : در مقالات پیش راجع به سهام بی نام گفته شد سهام بی نام سند در وجه حام...

تعداد بازدید: 274

دسته بندی: خدمات اداری

وب سایت: مشاهده وب سایت


اطلاعات تماس

برای مشاهده شماره تماس کلیک کنید 0219669 ارسال ایمیل

توضیحات

انتقال سهام بی نام و مراحل آن : در مقالات پیش راجع به سهام بی نام گفته شد سهام بی نام سند در وجه حامل تلقی شده و هر فردی آن را در مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه نماید مالک آن شناخته می شود


مگر آنکه از طریق قضایی خلاف آن ثابت شود و مثلاَ مالک اصلی بتواند ثابت کند سهام بی نام به سرقت رفته و یا از طریق کلاهبرداری و جعل تحصیل شده است.

گواهی نامه موقت سهام بی نام که با رعایت ماده 30 ” لایحه ” صادر و به سهام دار تحویل می شود از لحاظ مالیات بر درآمد مشمول مقررات سهام بی نام است. در ماده 30 ” لایحه ” صدور ورقه سهم و گواهی نامه موقت برای سهم بی نامی که تمامی مبلغ اسمی سهام آن پرداخت نشده، ممنوع و در این موارد گواهی نامه موقت بانام داده می شود که نقل و انتقال آن تابع مقررات مربوط به نقل و انتقال سهام بانام است. یعنی باید دفتر ثبت سهام طبق ماده 40 ” لایحه ” تنظیم، امضاء و مالیات انتقال سهام نیز به ماخذ مالیات انتقال سهام بانام پرداخت شود. چنانچه شرکت سهامی خاص باشد لازم است مفاصاحساب مالیات انتقال سهام به اداره ثبت شرکت های تهران نیز ارائه گردد.

اگر تمام مبلغ اسمی سهام بی نام پرداخت شده باشد انتقال سهام – چه از طریق انتقال گواهی نامه موقت و چه از طریق سهام بی نام – لزومی به پرداخت مالیات انتقال سهم وجود ندارد و چنین معاملاتی از معافیت مالیاتی بهره مند است.

در صورت فوت دارنده سهم بی نام ، هیچ گونه مزیتی بابت مالیات بر ارث پیش بینی نشده است . هر چند اگر وراث توافق کنند که سهام بی نامی که ماترک متوفی است در مالکیت احدی از ورثه یا شخص دیگری قرار گیرد و او به عنوان دارنده سهم به شرکت مراجعه و در مجامع حضور یابد و از حقوق سهام بهره مند شود، مجرایی برای وصول مالیات بر ارث وجود نخواهد داشت.


انتقال سهام بانام و مراحل آن

طبق ماده 40 ” لایحه ” انتقال سهام بانام صرفاَ از طریق ثبت در دفتر ثبت سهام شرکت و فقط با امضای انتقال دهنده ( فروشنده ) یا وکیل و یا نماینده قانونی او امکان پذیر است. در نتیجه برخلاف تصور عامه، هیچ نیازی به مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت معامله سهام و تنظیم سند رسمی صلح نیست.

پس هر چند دفتر ثبت سهام – در زمره دفاتری که وفق ماده 6 قانون تجارت ، تجار و شرکت ها مکلف به تهیه آن ها هستند – احصا نشده است ولی با توجه به درج کلمه ” باید ” در صدر ماده 40 ” لایحه ” ، تردیدی نمی ماند که همه شرکت های سهامی باید بلافاصله پس از ثبت نسبت به تهیه دفتر ثبت سهام اقدام کنند.

دفتر ثبت سهام از دفاتر پلمپ شده و قیطان کشیده نیست و این موضوع می تواند مشکلاتی از جمله خرید مکرر دفتر و امکان جعل و الحاق آن را پدید آورد. اما چون روش انتقال سهام فقط با دفتر ثبت سهام میسر است بنابراین تهیه و اتکای به این دفتر الزامی است.

اگرچه امضای انتقال گیرنده ( خریدار ) در مورد سهامی که تمامی مبلغ اسمی سهام پرداخت نشده ضروری است با این همه امضای خریدار و فروشنده هم زمان در دفتر ثبت سهام توصیه می شود. ضمناَ محل امضای انتقال گیرنده نیز در دفاتر ثبت سهام پیش بینی شده است.

در هیچ یک از مواد قانون اشاره ای به ضرورت ظهرنویسی اوراق سهام بانام نشده است ولی معمولاَ در ظهر برگه های سهام جدولی وجود دارد که در آن انتقال دهنده و انتقال گیرنده همراه با محل امضای آنان پیش بینی شده و مرسوم است که خریدار و فروشنده پشت اوراق سهام را نیز امضاء کنند و اصل اوراق به خریدار تسلیم شود.

بدیهی است چنانچه دفتر ثبت سهام به نام خریدار امضاء شود عدم امضای فروشنده ظهر برگه سهام تاثیری در حقوق خریدار ندارد و نمی تواند مانعی برای انتقال مالکیت تلقی شود.

آدرس: تهران، خیابان جردن، خیابان دستگردی (ظفر) ، پلاک 277، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10

سایت: sabticall.com

تلفن: 9669-021

ایمیل: [email protected]


کلمات کلیدی:

ثبت علامت تجاری

تبلیغات

چیزی برای فروش دارید؟

همینجا به صورت رایگان آگهی کنید

افزودن آگهی شما

Presets